Thursday, April 9, 2015

သႀကၤန္ မွတ္စု - ၁

သႀကၤန္အေၾကာင္း တေစ့တေစာင္း - 

အရွင္နႏၵဝံသ (ေဇယ်သုခဓမၼရိပ္သာ)

သႀကၤန္ ... ေၾသာ္ သႀကၤန္ ... ႏွစ္အကူး ႐ႊင္ျမဴးေလတဲ့ သႀကၤန္ .. တဲ့။ သီခ်င္းေတြလဲ ၾကားဖူးရဲ႕ ... သႀကၤန္မွာ ေပ်ာ္႐ႊင္ေနၾကသူေတြကိုလဲ ေတြ႕ဖူးခဲ့ေပမယ့္ ‘သႀကၤန္’ရဲ႕ အဓိပၸာယ္ကို ေစ့ေစ့ငုငု ထဲထဲဝင္ဝင္ က်က်နန နားမလည္ခဲ့တာ အမွန္ပါ။ ငယ္႐ြယ္သူေတြက သိလိုေရးနဲ႔ ေမးလာတဲ့အခါ သူတို႔ သေဘာက်ေအာင္ ေျဖစရာ သိပ္မရွိခဲ့ဘူး။ ဒါနဲ႔ စာေပေတြထဲ သႀကၤန္အေၾကာင္း တေစ့တေစာင္းဆိုသလို ေဖြရွာ ေလ့လာၾကည့္မိပါတယ္။
သႀကၤန္ပြဲေတာ္ဟူသည္ ျမန္မာျပည္အပါအဝင္ အေရွ႕ေတာင္အာရွႏိုင္ငံေတြမွာ ႏွစ္သစ္ကို ႀကိဳဆိုတဲ့အေနနဲ႔ က်င္းပၾကတဲ့ ပြဲေတာ္တစ္ခု ျဖစ္သည္။ “ကူးေျပာင္းျခင္း”, “ေျပာင္းေ႐ႊ႕ျခင္း”ဟု အဓိပၸာယ္ရေသာ ပါဠိဘာသာ “သကၤႏၲ”၊ သကၠတဘာသာ “သႀကၤႏၲ”တို႔ကို တိုက္႐ိုက္ ျမန္မာမႈျပဳ၍ ေခၚဆိုၾကျခင္း ျဖစ္သည္။
ဒီ ပါဠိဘာသာ “သကၤႏၲ”၊ သကၠတဘာသာ “သႀကၤႏၲ”ကေန ဆင္းသက္လာတဲ့ ေဝါဟာရဟာ သက္ဆိုင္ရာ ေဒသေန ျပည္သူေတြရဲ႕ ဘာသာစကား ယဥ္ေက်းမႈ ဝန္းက်င္အေျခအေနေတြေပၚ မူတည္ၿပီး ကြဲျပား ျခားနားမႈ ရွိတာကိုလည္း ေတြ႕ရပါတယ္။ ျမန္မာတို႔ရဲ႕ “သႀကၤန္”၊ ထိုင္းတို႔ရဲ႕ “ဆြန္ကရန္” (Song Kran)၊ ကေမ႓ာဒီးယားတို႔ရဲ႕ “ခ်ိဳခ်နန္သေမး” (Chol Chnam Thmey)၊ လာအိုတို႔ရဲ႕ “ဘီးမိုင္” (Bpee Mai)နဲ႔ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ ယူနန္ျပည္နယ္ ဒိုင္လူမ်ိဳးတို႔ရဲ႕ “ေရသဘင္ပြဲ”ဆိုတဲ့ “ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္”တို႔ဟာ တစ္ခုတည္းေသာ ရင္းျမစ္က ဆင္းသက္လာတဲ့ ပြဲေတာ္မ်ား ျဖစ္ပါတယ္။


သႀကၤန္အက်ဥ္း ဆိုလိုရင္း

အခ်င္း ယူဇနာ ၅၀၊ လံုးဝန္း ယူဇနာ ၁၅၀ ရွိၿပီး အတြက္းဘက္ကား ေ႐ႊ၊ အျပင္ဘက္ကား ဖလ္သားအတိနဲ႔ ၿပီးေသာ ‘ဘာဏုရာဇာ’မည္တဲ့ တနဂၤေႏြၿဂိဳဟ္မင္းဟာ နဝင္းတစ္လံုးမွ ေနၿပီး နဝင္းတစ္လံုးဆီ၊ နကၡတ္တစ္လံုးမွ နကၡတ္တစ္လံုးဆီ၊ တစ္ရာသီမွ တစ္ရာသီသို႔ အစဥ္လိုက္ ‘ေျပာင္းေ႐ႊ႕ျခင္း’ကို အစြဲျပဳလို႔ သႀကၤန္ေခၚဆိုေၾကာင္း ေလာကီက်မ္းမ်ားအရ သိရပါတယ္။ ဒီေတာ့ သႀကၤန္ဆိုတာ ‘ေျပာင္းလဲျခင္း’၊ ‘ေျပာင္းေ႐ႊ႕ျခင္း’လို႔ အက်ဥ္းအားျဖင့္ မွတ္ယူႏိုင္ပါတယ္။

သႀကၤန္အက်ယ္ သိမွတ္ဖြယ္

သႀကၤန္ရဲ႕ အဓိပၸာယ္ကို အက်ဥ္းမွ်ျဖင့္ သေဘာေပါက္ နားလည္ဖို႔ မလြယ္ကူဘူးလို႔ ထင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အက်ယ္ခ်ဲ႕ ေလ့လာ ရွာေဖြ မွတ္သားမိပါတယ္။

“ဤကမ႓ာေျမႀကီးသည္ ေနကို ဗဟိုျပဳ၍ မိႆရာသီမွ စ၍ ၿပိႆ၊ ေမထုန္၊ ကရကဋ္၊ သိဟ္၊ ကန္၊ တူ၊ ၿဗိစၧာ၊ ဓႏု၊ မကာရ၊ ကုံ၊ မိန္ ဟူေသာ ဆယ့္ႏွစ္ရာသီခြင္တို႔သို႔ အစဥ္လိုက္ ကူးေျပာင္း လွည့္လည္ၿပီးေနာက္ ရက္ေပါင္း ၃၆၅ ရက္၊ ၆ နာရီ၊ ၁၂ မိနစ္၊ ၃၇ စကၠန္႔ျပည့္ေသာအခါ မိႆရာသီ အစျဖစ္တဲ့ အႆဝနီနကၡတ္ ပထမပတ္သို႔ စတင္ ဝင္ေရာက္ပါတယ္။ ယင္းသို႔ ရာသီခြင္တစ္ပတ္လည္ ဝင္ေရာက္စအခ်ိန္ကို ရာသီတစ္ခုမွ ရာသီတစ္ခုသို႔ ကူးေျပာင္းေသာေၾကာင့္ “သႀကၤန္”က်သည္ဟု ေခၚဆိုပါတယ္။

စူဠ မဟာ သႀကၤန္အခါ

တစ္ႏွစ္မွာ နဝင္းအေရအတြက္ ၁၀၈-နဝင္း ျဖစ္၍ သႀကၤန္ ၁၀၈ ႀကိမ္၊ နကၡတ္ ၂၇-လံုး ျဖစ္၍ သႀကၤန္ ၂၇ ႀကိမ္၊ ရာသီ ၁၂-ခု ျဖစ္၍ သႀကၤန္ ၁၂ ႀကိမ္ က်သည္၊ ၁၂ ႀကိမ္ ကူးေျပာင္းသည္ဟု ဆိုႏိုင္ပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ယင္း ကူးေျပာင္းျခင္း သို႔မဟုတ္ သႀကၤန္က်ျခင္းတို႔မွာ “သာမည ကူးေျပာင္းျခင္း” ျဖစ္၍ “အငယ္စား - စူဠသႀကၤန္”တို႔သာ ျဖစ္ေနသည့္အတြက္ လူတို႔က အေလးအနက္ မထားၾကပါဘူး။

ၿဂိဳဟ္အေပါင္းတို႔၏ မိခင္ျဖစ္ေသာ တနဂၤေႏြၿဂိဳဟ္ကိုသာ အေလးဂ႐ုျပဳကာ ႏွစ္၊ လ၊ ရက္တို႔ကို မွတ္သားၾကေသာေၾကာင့္ တနဂၤေႏြၿဂိဳဟ္ ေျပာင္းေ႐ႊ႕ ကူးေျပာင္းျခင္းကိုသာလွ်င္ “သႀကၤန္”ဟုလည္းေကာင္း၊ “သႀကၤန္ႀကီး - မဟာသႀကၤန္”ဟုလည္းေကာင္း အေလးအျမတ္ျပဳ မွတ္သားလ်က္ သႀကၤန္ပြဲေတာ္ ဆင္ႏႊဲ က်င္းပၾကပါတယ္။

ထို႔ေၾကာင့္ ဧၿပီလအစပိုင္း သို႔မဟုတ္ အဆံုးပိုင္း ရက္မ်ားတြင္ျဖစ္ေစ၊ ေမလ, ဇြန္လ, ဇူလိုင္လမ်ားတြင္ျဖစ္ေစ က်င္းပေလ့ရွိၾကေသာ အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ားေန ျမန္မာတို႔၏ သႀကၤန္ပြဲမ်ားသည္ “မဟာသႀကၤန္ပြဲ” မဟုတ္ဘဲ “စူဠသႀကၤန္ပြဲ”မ်ားသာ ျဖစ္သည္ဟု သတိျပဳ နားလည္ရမည္ ျဖစ္ပါတယ္။

သႀကၤန္ႀကိဳ အက် အယူအဆ

တာဝတႎသာနတ္ျပည္မွ သိၾကားမင္းသည္ သႀကၤန္က်ခ်ိန္မွာ လူ႔ျပည္သို႔ ေခတၱခဏ ဆင္းလာေလ့ရွိပါတယ္။ သိၾကားမင္း လူ႔ျပည္ဆင္းခ်ိန္သည္ “သႀကၤန္က်ခ်ိန္”ျဖစ္၍ မဆင္းမီ တစ္ရက္အလို သိၾကားမင္းကို ႀကိဳဆိုေသာေန႔ကို “သႀကၤန္အႀကိဳေန႔”ဟု ေခၚဆိုၾကတယ္ဟု ယူဆ ေဖာ္ျပေလ့ရွိပါတယ္။

သႀကၤန္က်ရက္ ဤသို႔တြက္

အၾကမ္းဖ်င္းအားျဖင့္ သႀကၤန္က်မည့္ရက္ကို အလြယ္တကူ သိႏိုင္ေသာနည္းမွာ လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္ သႀကၤန္အတက္ရက္မွ စ၍ ေရတြက္လွ်င္ ၃၆၄-ရက္ေျမာက္ေန႔သည္ ယခုေရာက္ဆဲႏွစ္၏ သႀကၤန္အက်ေန႔ပင္ ျဖစ္ပါတယ္။

အတိအက်အားျဖင့္ လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္ သႀကၤန္က်ေသာေန႔ရက္အခ်ိန္မွ ၃၆၅ ရက္၊ ၆ နာရီ၊ ၁၂ မိနစ္၊ ၃၇ စကၠန္႔ျပည့္ေသာ အခ်ိန္ေန႔ရက္သည္ ယခုေရာက္ဆဲႏွစ္၏ သႀကၤန္အက်ေန႔ ျဖစ္ပါတယ္။

အင္တာနက္မွတ္စု တစ္ခုမွ ကူးယူသည္

No comments:

Post a Comment